b787
Captain
To understand PAKFA you have to see what they say, Russia hs issued the PAKFA patent long time ago here are some extracts225 million per copy is a KRAP load of money for an airplane that has yet to prove any significant L/O capability, it will be agile, one would hope?? but for a Russian airplane, that is a bunch of money, for an airplane that has yet to see a single proto-type?, especiallyn light of the Russians cutting their own buy to 12 aircraft?
Двигатели самолета расположены в хвостовой части, вплотную друг к другу, что при расположении воздухозаборников по бокам фюзеляжа позволяет реализовать изогнутую форму каналов воздухозаборников. Данное решение применяется для снижения радиолокационной заметности двигателя, и, как следствие, самолета в целом в передней полусфере, благодаря экранированию компрессоров двигателей конструкцией каналов воздухозаборников. Отклоняемые в вертикальных плоскостях створки «плоских» сопел реактивных двигателей позволяют обеспечить управление вектором тяги, что, в свою очередь, позволяет реализовать возможность управления самолетом в канале тангажа на режимах малых скоростей полета, а также обеспечивает запас пикирующего момента на закритических углах атаки совместно с цельноповоротным горизонтальным оперением. Подобное решение обеспечивает функцию сверхманевренности (Lockheed Martin F/A-22 Raptor: Stealth Fighter. Jay Miller. 2005). В качестве недостатков известного самолета можно указать следующее: - невозможность управления в каналах крена и рысканья при полете на малых скоростях, поскольку двигатели расположены вплотную друг к другу, что не позволяет создать достаточный для управления момент; - расположение двигателей вплотную друг к другу делает невозможным расположение в фюзеляже грузовых отсеков; - изогнутая форма каналов воздухозаборников требует увеличения их длины, и, следовательно, массы самолета; - невозможность обеспечения «схода» самолета с закритических углов атаки при отказе системы управления реактивными соплами двигателей; - применение неподвижных килей с рулями направления требует увеличения потребной площади вертикального оперения для обеспечения путевой устойчивости на сверхзвуковых режимах полета, что приводит к росту массы оперения, и, следовательно, самолета в целом, а также к увеличению лобового сопротивления. Технический результат, на достижение которого направлено изобретение, заключается в создании самолета, обладающего малой радиолокационной
Aircraft engines located in the rear, close to each other that
at the location of the air intakes on the sides of the fuselage allows for
curved air intake duct. This solution is used for
reducing the radar signature of the engine, and as a result, the aircraft as a whole
in the forward hemisphere, through screening engine compressors
design air intake duct. Rejects in vertical planes
leaf "flat" jet nozzles allow for management
thrust vector, which in turn allows for control over
aircraft in the pitch channel modes on low flight speeds, as well as
It provides a margin of diving moment at supercritical angles of attack, together with
tselnopovorotnym horizontal tail. This solution provides
supermaneuverability function (Lockheed Martin F / A-22 Raptor: Stealth Fighter Jay Miller..
2005).
The following can be noted as disadvantages of the aircraft:
- The inability to control the channels in the roll and yaw when flying at low
speeds since the motors are located close to each other that do not
creates sufficient management time;
- The location of the engine close to each other making it impossible
location in the fuselage cargo compartments;
- Curved shape of the air intake channel requires an increase in their length, and,
consequently, the aircraft mass;
- Inability to provide "gathering" aircraft with supercritical angles of attack at
refusal jet engine nozzle control system;
- The use of fixed keels with rudders requires increasing
required area of the vertical stabilizer to provide directional stability
supersonic flight regimes, which leads to an increase in mass of feathers, and
consequently, the aircraft as a whole, as well as an increase in drag.
The technical result, which is aimed at achieving the invention,
It is to provide an aircraft having a low radar
The patent says why they used the Su-27 basic layout and the shortcomings they saw on F-22, this is another translation of the patent
The fuselage is described as having ‘dogtooth extensions’ which are similar in shape and role with the leading root extensions (LERX) of many modern jet fighters and popular with Sukhoi. The fuselage houses the engine and their inlets at its edges and in between it is flattened, providing lift and also space for internal payload
The horizontal tail is all-moving and provides pitch control in all flight regimes by moving in-phase. At supersonic speed it also provides roll control by differential movement.
Engine placement is a crucial part of T-50’s architecture. The two engines are placed wide apart leaving space for payload between them. The air intakes are located similarly on each side of the fuselage and they are beveled in two planes in order to keep the flow attached even at high angles of attack
this is an Article by Paul Bulat which explains why they used regular nozzles and not flattened ones
Кислое с пресным - две большие разницы А американцы на F-22 поставили плоские сопла. На первый взгляд - странное решение. Ведь эксперименты НПО «Сатурн» выявили существенные недостатки двухмерных сопел. Они заметно тяжелее осесимметричных из-за необходимости противостоять не только растягивающим, но и изгибающим напряжениям. Велики потери тяги по сравнению с идеальным соплом Лаваля. Больше и внешнее сопротивление плоских сопел почти во всем диапазоне чисел Маха (рис.19). Все это верно ... Если рассматривать сопла обособленно от конструкции фюзеляжа. Преимущество плоских сопел в том, что они прекрасно компонуются в хвостовой части самолета, что позволяет значительно уменьшить суммарное сопротивление (рис.20).
Sour with unleavened - two big differences
The Americans on the F-22, put the flat nozzle. At first glance - a strange
decision. After all, "Saturn" experiments revealed significant shortcomings
dimensional nozzles. They are much heavier than axially symmetric because of the need
resist not only stretching but bending stresses. Veliki
loss of traction compared with the ideal Laval nozzle. More and external
resistance of flat nozzles in almost the entire range of Mach numbers (Figure 19). All
this is true ... If we look at the nozzle apart from the fuselage structure.
An advantage of flat nozzles that are well arranged in the tail
of the aircraft, which can significantly reduce the total resistance
(Figure 20).
Last edited: